Bude letectvo schopné plniť svoje úlohy? Je tu vysoká odchodovosť špecialistov!

Autor: Vladimír Koláček | 21.12.2016 o 9:49 | (upravené 22.12.2016 o 11:04) Karma článku: 7,80 | Prečítané:  2670x

Pri delení republiky som prišiel ako jeden z najmladších dôstojníkov priamo do Trenčína na Veliteľstvo Letectva a PVO pracovať ako nadporučík na plukovnícku funkciu.Mal som 32 rokov,dve vysoké technické školy,kopu elánu.

Bol som inžinierom so špecializáciou na všetky tipy bojových lietadiel ktoré sme prevzali na Slovensko. Tak som bol ustanovený do funkcie inšpektora Inžiniersko leteckej služby pre bojové lietadlá, v priamej podriadenosti Hlavného inžiniera letectva.  Predtým som slúžil u bojového 11. stíhacieho leteckého pluku v Žatci, kde som po vysokej škole nastúpil v hodnosti poručíka ako technik lietadla. Vtedy bol technik lietadla „vidličková funkcia“ čo znamenalo, že ním mohol byť od rotmajstra( špecialista po absolvovaní strednej leteckej školy) až po nadporučíka- technik asi dva roky po vysokej škole. Každý inžinier po vysokej musel prejsť základnou funkciou technika lietadla, aby v neskoršej dobe rozumel čomu a komu velí, koho riadi. Prešiel som funkciami náčelník skupiny opráv aj inžinier pluku pre motory a draky, pracoval som priamo s L-39,Mig-21, MiG-23, MiG-29. Bol som mladý a pripravený riadiť   Inžiniersko leteckú službu, postgraduálom som získal vzdelanie(1992), ktoré mi dávalo príležitosť riadiť aj omnoho starších kolegov ako som bol ja. Také vzdelanie sme mali v mojej odbornosti Inžiniersko letecká služba  štyria v našom novovzniknutom letectve.

Vytvorili sme  sme tabuľky počtov podľa posledného Československého modelu, teda technik lietadla mohol byť stredoškolák alebo vysokoškolák, od rotmajstra po nadporučíka. Technik roja( 3-4 lietadlá s personálom) mohol byť nadporučík až kapitán, inžinier letky major, inžinier pluku podplukovník. Letectvo a jeho špecialisti mali o jeden stupeň vyššie hodnosti vzhľadom k dôležitosti a zodpovednosti k okolitému svetu ako pozemné vojsko, ich chyba by končila skoro vždy smrťou a veľkými materiálnymi škodami. Lietadlo v prípade poruchy totiž nemôžeš odstaviť na kraji cesty a zavolať si žltého anjela či odťahovú službu. V našich končinách však začali vládnuť personalisti, ktorí presadili postupne zníženie hodností u technického odborného personálu vo všetkých službách letectva, inžiniersko leteckou , inžiniersko technicku až po rádiotechnické zabezpečenie. Zmizli dôstojnícke funkcie technikov a rojárov, technik lietadla sa stal práporčíckou funkciou, teda od podpráporčíka po nadpráporčíka. Rovnaký pokles bol urobený aj v iných špecializáciách armády, teda u špecialistov zdravotnej chemickej či iných služieb, ktoré vyžadujú niekoľkoročnú odbornú prípravu a prax, aby ich mohli profesionáli odborne a samostatne vykonávať. Neviem od akej doby vznikla funkcia „ Hlavný poddôstojník ozbrojených síl“ priamo na generálnom štábe. Tento riadi a podliehajú mu všetci  poddôstojníci   v armáde, teda od vojakov na krátky kontrakt ( ...desiatnik,čatár)až po špecialitov v hodnostiach rotný až nadrotmajster. Nepatrili mu doteraz tí „PRÁPORČÍCI“, ktorí boli kedysi aj dôstojníkmi ,okrem veľkej sumy potrebných vedomostí a technických zručností  ich  jedine  práporčícke „prímky“  odlišovali od obyčajných behačov, skákačov či strielačov. Hovorili o ich odbornej dôležitosti , o ich  dlhej príprave a komplikovaných vedomostiach, ktoré museli ovládať aby mohli slúžiť po niekoľkoročnej príprave v armáde.

Teraz sa niekto rozhodol, že NETREBA mať špecialistov vyššie ocenených a zaradených ako tých, čo behajú , skáču , strieľajú- tých , ktorých vycvičíš na jednorázové povely za tri mesiace a môžeš ich nahnať do služby na vrátnici, či do zákopov prvej línie. RUŠIA sa  práporčícke funkcie špecialistov v armáde a zrazu budú všetci patriť POD HLAVNÉHO bigoša- poddôstojníka ozbrojených síl so sídlom  na generálnom  štábe!  Spôsobilo toto zneváženie špecialistov iba EGO tohto funkcionára?? Lebo im doteraz nemohol veliť?? Alebo je to slabosťou odborných veliteľov daných „špeciálnych služieb zabezpečenia“ armády?? Chápe tento človek čo dopustil?? Že ponížil špecialistov ktorí sa dlhodobo musia pripravovať na svoje povolanie na úroveň vrátnikov a hádzačov granátu do diaľky???

Odozva nenechala na seba dlho čakať. Mám v letectve stále veľa známych a priateľov, a pri debatách ako ide život mi povedali, že odchodovosť technického leteckého personálu v tomto období hlavne s pripravenou novelou zmeny hodností dosahuje vrchol, ktorý bezprostredne môže ohroziť bojaschopnosť armády pri plnení niektorých úloh. Vedia toto najvyšší funkcionári generálneho štábu?? Ak budú zneschopnené niektoré technické spôsobilosti z dôvodu, že jedno ego chcelo mať pod sebou všetkých, kto ponesie zodpovednosť?? Dokonca je problém náboru na preškolenie na novú techniku vrtuľníky aj dopravné lietadlá, lebo armáda požaduje logicky podpísať záväzok, že absolvent preškolenia bude pokračovať v službe minimálne 5 rokov. Tí najskúsenejší nechcú prevziať na svoje plecia takýto záväzok, lebo sa pripravuje aj nový zákon , v ktorom sa zo dňa na deň môžu zmeniť odchodové a sociálne podmienky do "civilu" a tak oni pred koncom výsluhy stratia na 5 rokov pružnosť vo svojom rozhodovaní. Zrušili sme veľa technických dôstojníckych funkcií, zmenili sme ich na práporčíkov. Teraz im berieme to jediné čo im zostalo z hrdosti na svoje odbornosti- prímky z výložiek a urobíme z nich obyčajných strážnikov. A pritom počet plukovníkov a generálov je v armáde vyšší ako bol za mojich čias, teda vtedy keď mala armáda asi 60 000 vojakov, oproti súčasným sotva 17 000 vojakov. Posledných 5 rokov máme asi   NAJVIAC generálov (2016-21 gen, 1993-18 ,1994-19... 1993- 3333 vojakov na generála, 2016- 810 vojakov na generála)v celej histórii samostatnej armády.  Zamyslel sa človek, ktorý vládne nad všetkými poddôstojníkmi v armáde čo spôsobil?? Je to jeho egom? Jeho neschopnosťou? Či len jeho nedbanlivosťou? Alebo je len bábkou na funkcii, ktorou zametá niekto iný? Nechal si pred schválením takýchto zmien vôbec doložiť , čo to spôsobí v technických funkciách armády?

Neviem, len počúvam, že odchodovosť skúsených špecialistov hlavne z tohto dôvodu začína byť vysoká, čo je pri dnešnej situácii katastrofa. Lebo skúseného technika lietadla , rádiotechnického, zbrojného  či opravára pre technickú letku opráv v rôznych odbornostiach nezvesíš z háku u mäsiara, ba ani zo stromu ho nestrasieš. Nevycvičíš ho v trojmesačnom kurze pochodovania, strieľania a zdravenia nadriadených.  Je mi veľmi smutno, keď vidím , kam sme to dopracovali za posledných asi 10 rokov. My sme v tom 1993 šli na Slovensko hrdí, plní elánu vybudovať bojaschopnú armádu. Mali sme v letectve viac ako 200 lietadiel a vrtuľníkov, tabuľkovo viac ako 100 bojových lietadiel a asi 20 bojových vrtuľníkov. . Znižovanie bolo správny krok, ale nie úplné zničenie. Postupom času sa z letectva stal lunapark  s asi 12 bojovými lietadlami a 12 vrtuľníkmi, s kusovkami dopravných lietadiel a cvičných, ktorých nie je ani celá bývalá letka( kedysi dávno mala letka minimálne 15 kusov )  Máme v štruktúrach dve letecké základne a jedno samostatné dopravné krídlo. A technický personál zbavujeme aj tých posledných výhod a hrdostí, ktoré im asi omylom zostali do dnešných smutných čias.

P.S.: takáto situácia nie je údajne  len v leteckom technickom personále. Zákon 281/2015 je platný od 1.1.2016, po roku sú jasne citeľné jeho dôsledky... 

 

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Pozrite si, na čom chce šetriť štátna poisťovňa, aby sa dostala zo straty

Denník SME prináša zoznam úsporných opatrení, ako ho navrhla štátna poisťovňa a schválil Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou.

DOMOV

Prieskum Polis: Voľby by vyhral Smer, SNS preferencie klesli

Do parlamentu by sa dostalo aj KDH.


Už ste čítali?